Tuesday, May 10, 2011

jangan lupa korek hidung

ketika aku mengetuk keyboard ini
suhu bilik luar biasa
kipas siling sudah gear 5
rasanya siling itupun bakal terbang bersama kipas


seminggu yang lalu
angin sudah berhenti meniup
kalau adapun cuma hembusan malu
tidak cukup menerbangkan sampah plastik keropok di kaki lima

hujan bising
panas pun bising
jadi kau mau apa?











semua gila
buat jahat berpada-pada
buat baik jangan sekali

aku lalu di lebuhraya
nasib baik kereta berpenghawa dingin
jika tidak
jangan kata ketiak
spender pun pasti basah
aku terkejut bila melihat ke luar jendela
lebih terkejut dari mengetahui ummi hafilda itu dara
terkejut ini bukan dibuat-buat

hari ini aku telah gagal melihat langit
tiada langsung warna biru
ngok! ko paham ke tak?
semua awan!
angin tidak bertiup
atau..
mungkin ini awan nano yang dinyanyikan hafiz

petang ini
aku mendukung putri menonton alam
tetapi kabur
sedikit jerebu
kolam takungan banjir di tepi rumah
juga seakan menangis
pasti beliau sedih
kerna mungkin airnya akan kering

bulan
biarpun separuh
nasib baik kau ada
aku ingat kau merajuk
sama macam angin

kawan
sayangilah alam
pokok hijau sahabat kita
jangan buang puntung rokok dalam sungai
jangan buat anak untuk dibuang

ahli parlimen berhenti bergaduh
anak-anak melayu cina india semua mahu pendidikan
semua mahu ilmu
kerna nanti alam ini milik mereka

kalau nak kurangkan beg plastik
sediakanlah alternatif
beg kertas ke?

lebuhraya semakin mengganas
pokok indah menjadi tunggul tidak bersisa
hanya kerana
kereta ingin melaluinya

gila
semua gila

panas panas panas panas










jangan permainkan alam
kerna
alam akan melawan!
tak percaya?
tanya highland tower.



5 comments:

Amira Amair The Poyos said...

Idea Lim Guang Eng lagi best..
setiap hari pakai beg kertas..setengah tmpat..kalo xde beg bw sndri..beg plastik kena cas 2 kupang..Klinik pn pakai paper ja buat isi ubat..mcm zman tok kaduk da..
hahhahaa

Dakwat Basah! said...

mcm tu bru betul cintkn alam. ko bila nk kenlkan beg plastik beras tu?dah siap design belom? kahkahkah

sepahit gula said...

berbekas d hati..wow taniah dakwatbasah

Dakwat Basah! said...

sepahit gula;
trm ksh. nama ko unik lah. aku nk tukr nama lah, semasin dakwat.

Amira Amair The Poyos said...

Kalo ko nak tahu..mak aku bw beg plasyik beras pi Tesco buat taruk barang yg dia beli.....
hahahahhaa..